לשאלות ומידע על מגוון הקורסים והסדנאות שלנו, התקשרו: 077-8040591 ונשמח לעזור. ליצירת קשר דרך פייסבוק מסנג׳ר לחצו כאן

צילומי מאקרו

צילומי מאקרו

צילום
להרשמה ופרטים נוספים, צרו איתנו קשר בטלפון 0774090280 או צרו קשר דרך הטופס למטה, ואנו נחזור אליכם בהקדם.

קורס צילום מאקרו

צילום מאקרו הוא אחד מהתחומים היותר מעניינים בצילום, ממש לראות ולצלם את הבלתי נראה בעין הרגילה. אחד הדברים המקסימים בתחום זה הוא שאינכם צריכים להרחיק לקצוות העולם בשביל להשיג פריימים מיוחדים – מספיק לרדת למטה לחצר הבית ולהיכנס לעולם אחר. מוזמנים לקרוא את המאמר "צילומי מאקרו – מיקרודוגמנות".


הקדמה 

היה לי חלום, ביקור בכוכב אחר… לראות חייזרים… לראות נופים לא מהעולם הזה. יש לי סוד לגלות לכם (אל תספרו לאף אחד) – מצאתי דרך לעשות זאת. טוב, טוב, לא צריך לאיים במכות, אני אספר לכם. עולם שלם, שבו אנחנו אף פעם לא היינו נמצא ממש מתחת לאף, תרתי משמע. העולם הזה כולל יצורים שונים ומשונים ונופים מסתוריים. כמובן שניתן לצלם מקרו כמעט כל עצם קטן, אני אתמקד בטכניקות כלליות ואתמקד בצילומי חרקים.

 image001

 ציוד נדרש או 'מי צריך מצלמה'? 

מי צריך מצלמה? אתם, כמובן (איזה שאלות שואלים כאן…). מה שצריך זה מצלמה עם יכולות מקרו כמה שיותר טובות. בנוסף ניתן להלביש, או על העדשה או באמצעות מתאם, עדשות מקרבות במקרה ויש ברשותך מצלמה רפלקסית ניתן להרכיב טבעות הארכה Extension tubes בין גוף המצלמה לעדשה ובנוסף פלאש חיצוני יכול להוות יתרון משמעותי על מנת להגביר את כמות האור.

 image002 (1)

 איפה ומה? 

ניתן לצלם צילומי מקרו בכל מקום וכל עצם. ניתן לרדת למטה ולהסתובב בגינה, אבל אני ממליץ ללכת לשדות ולחיק הטבע ושם למצוא את החרקים היותר מעניינים. זבובים ניתן למצוא כמעט על כל שיח והם, כאמור אובייקטים מאוד מעניינים. אם אתם בקטע של לצלם עצמים רגילים בתוך הבית אתם יכול לחפש החל מנר בוער, סוגי אוכל למיניהם וכל העולה על רוחכם (לא לעשות בלאגן במטבח).

 image003

 דיאופטר 

עדשה המורכבת על העוצמית של המצלמה ונקראת לעיתים עדשה מקרבת או  Close-up Lens. דיאופטר זהו מונח המוכר לרובכם מתחום המשקפיים, ובעצם תפקיד העדשות הללו הוא לאפשר למצלמה לבצע פוקוס בטווח קרוב יותר לעדשה. עדשות הדיאופטר נמדדות במספרים של 1+ 2+ וכד'. כל מספר כזה מציין את כמות קירוב הפוקוס שהעדשה מאפשרת, ככל שהמספר גדול יותר כך העדשה מקרבת יותר. העדשות הנ"ל הן זולות יחסית ועולות 168 ש"ח לסט של 3 עדשות (1+ 2+ ו-4+) ביוגנד. ניתן לערום עדשות מקרבות אחת על גבי השניה ובכך הן מגדילות את כוחן, לדוגמה 2+ על גבי 4+ ייתן לנו כוח שווה ל6+. הבעיה היא שככל שעורמים עדשות האיכות יורדת בצורה משמעותית. אני משתמש כיום בדיאופטר 10+ של B+W שמספק לי איכות דיי גבוהה. מומלץ לקרוא את המאמר בנושא פילטרים למידע נוסף.

 image004

טבעות הארכה

טבעות הארכה, או בשמן הלועזי Extension tubes, הן טבעות פשוטות ללא שום אופטיקה מסוג שהו שמטרתן היחידה בחיים היא להרחיק את העדשה מהמצלמה. מה זה עוזר לנו? ע"י הרחקת העדשה מהחיישן אנחנו מגדילים את מעגל ההקרנה של העדשה על גבי משטח המוקד. נכון, דומה מאוד להרחקת מקרן מהקיר והגדלת התמונה הנצפית. טבעות ההארכה נמדדות במילימטרים של אורך מוקד כאשר אורך המוקד של הטבעות שווה לאורך המוקד של העדשה מתקבלת לנו הגדלה של 1:1 ובהתאם מתחזקת ככל שהיחס הוא לטובת הטבעות. כך עדשה של 50 מ"מ תאפשר מיקוד ממרחק קרוב יותר מאשר עדשה של 200 מ"מ. מה החיסרון? (תמיד יש חסרון) עקב הרחקת העדשה והגדלת מעגל ההקרנה, כמות האור שמגיעה לחיישן היא קטנה יותר (אור מפוזר יותר) ולכן צריך יותר נתוני חשיפה (צמצם/תריס/רגישות) על מנת להגיע לאותה רמת חשיפה במצב רגיל ללא הטבעות.

  image005

עומק שדה!!! 

למה שלושה סימני קריאה? כשתתחילו לצלם מקרו תבינו. עומק השדה נעשה רדוד יותר ככל שהעצם קרוב למצלמה, במרחקים של סנטימטרים בודדים הדבר נעשה קריטי ומברכה הוא הופך לצרה עד כדי כך שבמקרים הרציניים עומק השדה הוא בן מילימיטרים בודדים. לכן… מה שנעשה על מנת להתמודד עם צרה זו יהיה לסגור את הצמצם למינימום ובכך להגדיל את עומק השדה עד כמה שאפשר.

image006

תאורה

יש לנו הרבה בעיות של תאורה בצילומי מקרו: אנחנו מאוד קרובים לנושא ומטילים עליו צל, סגרנו צמצם בשביל להגדיל את עומק השדה, אולי שמנו טבעות הארכה בשביל לחזק את המקרו… בקיצור, אין לנו מספיק אור. השאיפה שלנו היא לצלם עם זום גדול כמה שיותר כדי לא להטיל צל של העדשה על הנושא ובנוסף אנחנו נשתמש במקור אור מאוד נחמד שאתם בטח מכירים – הפלאש. מומלץ להשתמש בפלאש חיצוני ועוד יותר מומלץ להוריד את הפלאש החיצוני מהמצלמה ולצלם איתו ביד או על גבי מתקן L המורכב על המצלמה ותפקידו להחזיק את הפלאש. מאוד כדאי להרכיב דיפיוזר (מרכך) כדי לרכך את האור הקשה של הפלאש. מומלץ לקרוא את המדריך שכתבתי בנושא פלאש בשביל העמקה.

 image007

פוקוס 

נושא מאוד מתסכל עקב עומק השדה הרדוד עליו דיברתי בסעיף 6. כשמפקסים עם פוקוס אוטומטי לא ניתן לדעת מייד האם הפוקוס היה על הרגל הקידמית שלו, או אולי האחורית או אולי בכלל לא תפס את החרק. כדי לצלם באופן יעיל יד להגדיר את הפוקוס ידנית כמעט עד לנקודה הכי קרובה, לקרב ולהרחיק את המצלמה בעדינות ולקבוע את המצלמה על צילום במרווחי פוקוס – Focus Bracketing. מצב זה גורם למצלמה לצלם 3 או 5 תמונות כשבין תמונה לתמונה פוקוס מתקרב ומתרחק. לאחר מכן, במחשב יש לבחור את התמונה הכי טובה ואת השאר למחוק.

זיעה 

ייקח לכם הרבה צילומים ולא מעט השערות על עיסוק האמא של החרק עד שתצליחו להשיג את התמונה שרציתם (מנסיון). תהיו סבלניים, תתאמצו כדי להשיג את התמונה שבדיוק רציתם ואל תתפשרו.

 image009

חרקים מוונוס צלמים ממאדים… 

לחרקים יש פחד מקירבה, משום מה הם חושבים שאתה תנסה להרוג אותם(צודקים), אבל איך אנחנו נצליח להתקרב אליהם כדי להשיג את התצלום שרצינו? מה שצריך לעשות זה להתקרב לאט ובעדינות, לא להטיל צל על החרק ולשמור על פרופיל נמוך. אם החרק יעוף, אז הוא יעוף… עפ"י רוב הם חוזרים לאותו העלה. מהנסיון שלי יש חרקים שיותר סובלניים ויש חרקים יותר עצבניים, אני ניסיתי לתפוס פרפרים ולא הצלחתי עד שמצאתי איזה פרפר שלא פחד, התחלתי לצלם אותו כמו משוגע מכל מיני זוויות, ממש בוק.

 image010

אמא'לה… ג'וק! 

זו הנקודה להבהיר שמי שמפחד/ת מחרקים זה לא המקום. המטרה היא להציג את החרק באור הכי יפה והכי מעניין כדי שהתמונה תראה טובה.

image011


סיכום

לסיכום, תחום צילומי המקרו הוא תחום מאוד מעניין וממש כולל עולם שלם בתוכו. האפשרויות הן כמעט בלתי מוגבלות והאובייקטים הם לחלוטין לא מוגבלים. אני מציע לכולכם לצאת החוצה ולצלם את אותו עולם אחר שאנחנו רק לעיתים רחוקות נחשפים אליו והמצלמה זה האמצעי שיכול להביא אותנו לשם. בנוסף אני רוצה להפנות אתכם לעמוד שלקורס צילום מאקרו, אם אתם רוצים לחוות את העולם המיניאטורי על בשרכם.  כפי שאתם רואים התחום הוא אינסופי ותמיד יש לאן להשתפר, כמו בכל תחום. תודה רבה, ובהצלחה לכולם.
שלכם,
רועי גליץ

 image012


כל הזכויות על התמונות והטקסט שמורות לרועי גליץ וגליץ בית הספר לצילום

דילוג לתוכן