תריסר רעיונות לצילום בתשע"ז

קל מאוד להיתקע בשיגרת היום יום ולמצוא את עצמך מצלם את אותן התמונות. התחלות חדשות הן תמיד פתח לשינוי והתנסויות חדשות. על אחת כמה וכמה כשמדובר בשנה החדשה.
לכבוד שנת תשע"ז וראש השנה אנחנו משתפים אתכם 12 רעיונות לצילום שיהפכו אתכם למיומנים יותר ,שירעננו את מאגר התמונות שלכם ויציתו מחדש את האהבה לצילום שהשגרה של השנה החולפת הצליחה לשחוק במעט.

#1  פרוייקט 365- תמונה ביום  

זהו אחד מפרויקטי הצילום הפשוטים והפופולריים ביותר. כל שעליך לעשות הוא, לצלם תמונה אחת ביום במשך 365 ימים . פרויקט 365 הוא אחד הדרכים הטובות ביותר לשפר את מיומנות הצילום שלך וזאת בשל העובדה שזה מכריח אותך לחפש ולהתעניין בצילום לפחות פעם בכל יום בשנה הקרובה, דבר שמוליד אומנות יפה מהיום יום הלכאורה משעמם. אפשר פשוט לצלם כל יום מה שמתחשק לכם או להשתתף באתגר צילום ברשת כדוגמת ה- Bethadilly chalange שתפס תאוצה בקרב הצלמים.
השנה גם אנחנו נחושים לצלם פרוייקט 365 משלנו אז תאחלו לנו בהצלחה.
אם גדול עליכם הסיפור וזה נשמע מחייב מדי לפרוייקט מסוג זה יש גרסאות רבות ומגוונות:
פרוייקט 24- הפשוט יותר הוא צילום שתי תמונות בכל שבוע במשך שנה. הרבה יותר קל לסיים את השבוע עם שתי תמונות טובות מאשר 7, חשבון פשוט.  הגרסה היותר מעניינת היא צילום אחד נבחר מכל שעה ביממה חולפת. צילום כזה יצליח לספר סיפור עגול על פרק זמן קצר ועדיין לעניין, אם כי תצטרכו להיות יצירתיים ביותר.
52 שבתות – כשמו כן הוא, צילום אחד נבחר מכל שבת בבוקר במשך שנה שלמה. בבלוג הזה תוכלו לראות דוגמה לפרוייקט

בכל יום יש הזדמנות טובה לצילום. צלם: נמרוד סונדרס

   #2 פרוייקט אז ועכשיו

בפרוייקט הזה הצלם מתבקש לחזור אל מחוזות הזכרון. הזכרון כפי שהוא משתקף בתמונות ישנות. הרעיון הוא לקחת תמונות ישנות מהאלבומים המשפחתיים ההיסטורים ולנסות לשחזר את הצילום בנקודת הזמן העכשוית. כדי שהפרוייקט יהיה מעניין מבחינה ויזואלית חשוב מאוד לנסות ולשחזר את הצילומים במדויק.
לצלם בדיוק מאותה הזוית ובפרספקטיבה נכונה כך שהאלמנטים בתמונה החדשה יהיו בקומפוזיציה מדויקת לתמונה הישנה. ההתאמה הזאת חשובה מאוד לעוצמת האפקט על הצופה.הצלם עמית שעל זכה בפרס סדרת השנה בתערוכת עדות מקומית של 2010. בסדרה הוא שילב בצורה יחודית את התצלומים הישנים בקומפוזיציה של הצילום החדש. התוצאה מעניית ויוצאת דופן בהחלט.

בית העיריה, כיכר מלכי ישראל/רבין, תל אביב. 1965-2010. צלם: עמית שעל

#3  התמקדו בזירת צילום אחת

ככל שהצלם מכיר את נושא הצילום טוב יותר, בהתאמה, הוא ידע לצלם אותו טוב יותר. הדוגמא הטובה ביותר להיא בצילום ספורט. נסו לתאר צלם שמנסה לצלם את רגע השיא במשחק שהוא לא מכיר את חוקיו, הדבר בלתי אפשרי.
כאשר אנחנו מדברים על הכרת הנושא, הכוונה היא להכרת הנושא מבחינה צילומית. כלומר איך הוא מצטלם.
בפרוייקט זה אנחנו ממליצים שתבחרו מקום כלשהו שבו תצלמו באופן קבוע בשנה הקרובה ( לפחות פעם בשבוע) . זה יכול להיות רחוב, קניון, סניף של תנועת נוער, תחנות אוטובוס ואפילו חלון עם נוף טוב מהבית.
לאחר מספר ביקורים תתחילו להכיר את הנושא טוב יותר ולשפר את צילומיכם. משבוע לשבוע תשתפרו עד שתרגישו ממש בבית בזירה שבחרתם לבחון.

 #4 התמקדו בנושא צילום אחד

להתמקד בנושא אחד ולצלמו לאורך יום שלם. זאת דרך מצוינת להרחיב את מגוון הנושאים שאתם מצלמים בדרך כלל. לדוגמא, ניתן לבחור בצבע, צורה או אפילו רעיון מופשט כגון "חשיפה" . אם תנקטו בשיטה הזאת לאורך זמן תתחילו ללמוד הרבה על השפעת הנושאים הפשוטים על התוצאה הסופית. אנחנו ממליצים להתחיל עם משהו פשוט כמו צבע או מתח בין שני צבעים קבועים כמו (כחול וכתום).

אם תחפשו את הנושא שלכם בוודאי תמצאו אותו. צלם: אדר פרידמן

#5  פרוייקט צילום א-ת

לפעמים באמת קשה למצוא מה יהיה נושא הצילום וצלם עלול להסתבך בנושא זמן רב בדומה למחסום כתיבה. בפרוייקט הזה הצלם יצלם את כל האותיות מא-ת ( יכול להיות בכל שפה וגם מספרים הולך). המספרים יכולים להופיע בדמות נושא שמזכיר את צורתם הגרפית או שהמספר או האות עולים באופן אלגורי מתוכן התמונה. ניתן גם לצלם נושאים לפי האות הראשונה.
כמו שכתבנו, זה נחמד לחפש במרחב הצילומי נושאים ברורים ושרירותיים שבדרך כלל היינו חולפים על פניהם. פן נוסף נחמד הוא סופיות הפרוייקט, מה שהופך את זה גם לסוג של משחק ( חיפוש מטמון) ואפשר גם לשתף את המשפחה בחיפושים.

האותיות של הצלם ג'ייסון רמירז נמצאו בסדקים במדרכה בניו יורק

 #6 פרוייקט הסטודיו הבייתי שלך

אנחנו מאחלים לכולם שהשנה הבא שלהם תיהיה מלאת טיולים ומסעות מרתקים שבהם תגלו את העולם מחדש דרך המצלמה ותדהימו עם הצילומים שלכם. אך בזמן שבו תהיו בבית אנחנו ממליצים על בניית סטודיו בייתי קטן , כזה שיאפשר לכם לצלם צילומים מדהימים לא פחות. אי ןצלם היום שלא מכיר את העולם הפנטסטי שנדב בגים, הלוא הוא "אמיש בוי", מראה בתמונותיו. לשם יצירת התמונות הוא לא יצא מביתו אפילו פעם אחת.
אין ספק שצילום מסוג זה מצריך ציוד ספציפי וגם יצירתיות רבה, אך בכל זאת, בהתחשב בכך שהצילום נעשה בין כתלי החדר מכניס את הכל לפרופורציה.
בבית אפשר לצלם הכל, החל מפורטרטים ועד לאומנות מופשטת בדמות צילומי עשן, כתמי שמן ואפילו שמנת זורמת במים. לפניכם שני רעיונות לצילום שאנחנו בטוח ננסה השנה
צילומי "שפריץ" –
תזדקקו למבזק עם שליטה מרחוק, מיכל מים שקוף מכל צדדיו, רקע צבעוני וחצובה. את המבזק מקמו מעל למיכל המים , התאימו את הפוקוס מראש והעבירו לידני וקבעו את החשיפה על ISO200 F8 ומהירות הסנכרון של המצלמה שלכם. הפילו את הנושא למים וצלמו ברגע הפגיעה.

מסדרת "ראש הדג" של הצלם טים טדר

נוף מאוכל –
ז'אנר זה די נפוץ בקרב צלמים ומערב בתוכו שני סוגי צילום בעצם. את צילום הנוף רחב הידיים עם צילום מזון בעל האופי מגרה. השונה בסוג כזה של פרוייקט הוא בניית הנושא. ככל שהדגם אותו בניתם יהיה מוחשי יותר כך גם הוא יוכל להצטלם כנוף.
הצלם קרל וורנר יצר בסטודיו שלו דגמים גדולים למדי של נוף מגוון מאוד. החל מפסגות מושלגות המורכבות בעיקר מגלידה וגביעים ועד לאי מוזהב עם עצי דקל מפסטה. הכל נבנה בקפידה ומצולם בוירטואזיות.
צילום מוצלח מוליד לא רק את ההנאה הקלאסית מצילום נוף אלא משלב אצל הצופה את התשוקה למזון וזה מייצר חוויה בלתי צפויה וחדשה.
בהצלחה ובתאבון רק אל תשכחו להזמין אותנו לפירוק ואכילה.

הסט מדהים וצילום מדויק. צלם:קרל וורנר

#7  פרוייקט 100 הזרים

פרוייקט צילומי פורטרטים זה אינו מיועד רק למי שמצלם פורטרטים בדרך כלל ואולי אפילו מתאים באופן יזום למי שצריך מעט לצאת משגרת הצילומים שלו. הפרוייקט הזה יפתח בפניך עולם שלם ואולי אפילו 100 עולמות שכאלו. במהלך הפרוייקט הצלם בא במגע עם 100 זרים ולצלם תמונה של כל אחד מהם. זה יכול להיות מעט מפחיד ומביך בהתחלה כשתצלמו אדם ברחוב או בבית הקפה השכונתי אך עם הזמן תראו שאתם זונחים את הפחדים האלו. תלמדו איך לצלם אנשים ולהכניסם למזג שמתאים ביותר לפרוייקט שלכם. נסו לצמצם את האפשרויות ולצלם 100 חיילים\נשים זקנות\ילדים\בני נוער ועוד.

#8  מפגשים עם השמש – צילומי זריחה ושקיעה

השעה בה השמש מופיעה או לחילופין נגושה בקו האופק היא שעה בעלת אופי יחודי. זאת בשל מיקום השמש ברקיע כמובן. שעות אלו מכונות בשם " שעת הקסם" וזאת בשל האור החם הרך והצידי שהופך הכל לזהוב וקסום. לא משנה איפה אתם נמצאים בעולם, בשעה הנכונה תוכלו לצפות בשמש זורחת או שוקעת.
אנחנו ממליצים על מרתון צילום זריחות ושקיעות לאורך שבוע אחד. שבוע שבמהלכו תצלמו בכל יממה פריים אחד של שקיעה ועוד אחד של זריחה. אנחנו גם ממליצים לבחור את אחת מעונות המעבר, בהם השמיים יפים יותר ובגלל העננות בעלי עניין רב יותר.
לאחר שבוע כזה תכירו את האור מוזהב של שעות הקסם הרבה יותר טוב .

כשזה נעשה נכון, זה פשוט וואו. צלם: יוסי בייטלמן

#9  שחור לבן כברירת מחדל

נסו לצלם את כל התמונות שלכם בשחור לבן באופן קבוע או למשך תקופה מוגבלת. צלמו בשחור לבן מתוך המצלמה עצמה ותחוו את העולם בזמן הצילום בשחור לבן. היופי בצילום שחור לבן הוא שבאופן מובנה, בעצם מחיקת הצבעים, הוא הופך לפרוש של המציאות שמוצא מקום אחר במוחו של הצופה בתמונה. באופן שכיח ידוע ששחור לבן הוא אומנותי יותר ואכן זאת היא אמת. במחיקת הצבעים אינו של הצופה רגישה הרבה יותר לאלמנטים ויזואלים כגון טונציה, מרקמים, צורות, משחקי אור וצל ועוד.
כאשר צלם מתחיל לצלם בשחור לבן, הבנתו את העולם משתפרת והוא מתחיל לרכוש את המיומנות של " לראות את העולם בשחור לבן". אתם תראו שאתם מתחילים לחפש נושאים אחרים לצילום, תאורה מעניינת. העין שלכם תיהיה רגישה הרבה יותר לקומפוזזיציה וגאומטריה שלה. חשוב לציין שהיכולת להבין איך התמונה תצטלם בשחור לבן תועיל לצלם גם כאשר יצלם בצבע.

שחור לבן מפרש את המציאות בצורות מרקמים וטונליות. צלם:נמרוד סונדרס

#10 בניית מאגר סטוק משלך

הפרוייקט הזה לא רק שישפר במידה ניכרת את היכולת הטכנית שלכם הוא גם יכול להיות עסק רווחי בפני עצמו. כתבנו כבר לא פעם על היתרונות שבצילום ומכירת תמונות באתרי הסטוק השונים. קחצור העניין הוא שיש מי שמוכנים לשלם כסף על תמונות שמצולמות היטב ובכלל זה גם של אובייקטים יום יומיים.
הכיף הוא שניתן לצלם הרים של תמונות סטוק מבלי לצאת מהבית. צלמו פירות, כלי מטבח, פרחים, כסף, צעצועים,ספרים ובעצם כל דבר ממשי שניתן לעשות לו יצוג ויזואלי יפה. נסו לצלם הכל בעזרת תאורה מעשית בייתית והתאמנו על סטים שונים. בסוף השנה תגלו שאתם מבינים בבניית סטים וגם עם עוד כמה דולרים בכיס.

#11 העולם ב-50 מ"מ

אם יש לכם עדשות מרובות או בעיקר עדשות "זום" הפרוייקט הזה יצליח לשנות את הרגלי הצילום שלכם ובתקווה גם את היכולות והמיומנות. הרעיון הוא לצלם במשך תקופה ובאופן יזום בעדשת 50 מ"מ בלבד. העדשה הקבוע תגביל אתכם בתחילה ותגלו שעליכם לזוז הרבה בכדי לקבל את הקומפוזיציה שלכם ובמקרים אחרים תאלצו לחשוב על פתרונות יצירתיים שישדרגו את החשיבה הצילומית שלכם.
לא חובה להשתמש ב50 וניתן להגביל את עצמך לעל סוג של עדשה קבועה. היתרון של 50 מ"מ הוא הנורמליות שבה נראה הנושא וכך המבט הוא כמעט עירום ונותן צפיה ישירה ככל שניתן.

#12 לצלם לעדות מקומית

הפרוייקט הבא הוא יותר שינוי גישה מאשר ממש צילום שיש לעשות. אמרה מקובלת בקרב צלמי העיתונות היא " צלם תמיד כאילו זה מיועד לעדות מקומית". פה חשוב להסביר ש"עדות מקומית" היא תערוכת תמונות מהמרחב התיעודי שמכילות מימד חזר של אומנות, התערוכה היא די אקסקלוסיבית אך עם תכנון נכון בהחלט ניתן להשתחל אל בין הצלמים המציגים.
ונחזור לאמרה לעיל שבעצם אומרת שתמיד תנסה להכניס את המימד האומנותי לתמונות, כגישה. לאורך זמן, וכמובן לאורך שנה, הדבר יוליד גוף עבודות שלא היה נעשה אלמלא. כנראה שלא תעשו משהו טכני ספציפי אלא תעבדו במודע על יכולת ההתבוננות שלכם, את הציפיה המדויקת לרגע מכריע ואת האסטטיקה הבלתי מתפשרת שצריך בכדי להכנס לרשימת המשתתפים בתערוכה גדולה.

רוצים לצלם תמונות טובות יותר? מוזמנים להצטרף לאחד מהקורסים המדהימים שלנו בגליץ בית הספר לצילום, ולשדרג את הצילומים שלכם – 0774090280 או ללחוץ כאן – קורס צילום

להרשמה ופרטים נוספים, צרו איתנו קשר בטלפון 0774090280 או צרו קשר דרך הטופס למטה, ואנו נחזור אליכם בהקדם.

אנחנו צוות המדריכים של גליץ בית הספר לצילום ואנו מאמינים בהפצת הידע בצילום ובכך שכל אחד יכול ללמוד את סודות התמונה הטובה. אתם מוזמנים לעזור ולשתף עם חברים ואנחנו מאמינים שנפגוש אתכם אישית באחד הקורסים שלנו.

תדמית באנר1
כל הזכויות על הטקסט והתמונות שמורות לגליץ, בית ספר לצילום. אין לעשות כל שימוש כל שימוש ללא אישור מראש ובכתב. תודה.