לשאלות ומידע על מגוון הקורסים והסדנאות שלנו, התקשרו: 077-8040591 ונשמח לעזור. ליצירת קשר דרך פייסבוק מסנג׳ר לחצו כאן

צילום בשחור לבן

המדריך לצילום בשחור לבן

להרשמה ופרטים נוספים, צרו איתנו קשר בטלפון 0774090280 או צרו קשר דרך הטופס למטה, ואנו נחזור אליכם בהקדם.

המונח "שחור לבן" בנוגע לצילום מתייחס לצילומים בעלי אופן מונוכרומטי, כלומר, כאלו שמבוססים על צבע אחד בלבד.
בימיו הראשונים של הצילום , צילום בשחור לבן היה ברירת המחדל היחידה. הניסויים הראשונים בצילום בצבע החלו כבר ב1840 כך שגם המאה ה19 זכתה לתיעוד בצבע אבל באופן מוגבל ביותר. היה זה רק ב1936 שקודאק הציגה לעולם את פילם הצבע המהפכני "קודאק כרום" ואפילו אז נותר הצילום הצבעוני די שולי עד שלהי המאה ה-20.
במקום לגווע, הצילום בשחור לבן פרח. הוא לא היה כבר ברירת מחדל, אלא בחירה אומנותית של ממש. גם היום, עמוק בתוך העידן הדיגיטלי מרחק שנים רבות מסרטי הצילום, הצילום בשחור לבן עדיין מעניין, חי ובועט.
המאמר שלפניכם יעסוק ביחוד של הצילום בשחור לבן, החוזקות שלו וגם איך תוכלו אתם להשתפר ולצלם תמונות טובות יותר בשחור לבן.

עצם העניין

את מקור המשיכה לשחור לבן ניתן להסביר כמובן, בהעדר הצבעים. צבע יכול ואמור להסיח את דעת הצופה ועיתים רבות יעפיל על אבני הבניין הבסיסיות שמרכיבות את התצלום. אבני הבניין הן הטקסטורות, הבדל כהויות בגוונים, צורות והתאורה ( יחסים צורניים שבין האור והצל). הכוונה בפשטות היא שכאשר מסירים את הצבעים מה שקופץ לעין הם דברים אחרים לגמרי.
הבדל מהותי נוסף בין שחור לבן וצבע הוא הפן האומנותי שבו. צילום בצבע מתאר את המציאות בנאמנות ואילו הצילום בשחור לבן מפרש את המציאות. דבר שנראה שולי בעינכם אך מוחכם מפרש זאת בדרך שונה לגמרי.

black and white eldad paz
צילום בשחור לבן מציג פרוש למציאות המצולמת ולכן נתפס בצורה שונה במוחו של הצופה. צלם: אלדד פז

לראות שחור לבן

המפתח להצלחה בצילום שחור לבן הוא היכולת לראות מראש איך נושא הצילום יראה בשחור לבן. למרות שהיום, בעולם הדיגיטלי, שחור לבן הוא מעין "פילטר" שמוסיפים לתמונה ומקווים שזה יתפוס, לא כל נושא צילום מתאים לצילום בשחור לבן.
דוגמא טובה היא תמונתו המפורסמת של סטיב מקיורי של הילדה האפגנית. בתמונה זו הצבע הוא חלק מהותי מאיכותה של התמונה והסרת הצבעים היתה משנה באופן מהותי את תוכנה.
דוגמא נוספת תיהיה לצלם כלניות אדומות על רקע ירוק. בעוד שב"צבע" ישנה ניגדיות חזקה בין האדום לירוק, בשחור לבן תגלו שגווני האפור של הצבעים דומים מאוד.
מעכשיו, כאשר תצלמו, נסו להעריך איך יראה הפריים בצבעי שחור לבן. זאת מיומנות לא פחות מכשרון. ככל שתצלמו יותר בשיטה זאת תוכלו ללמוד למה לצפות כשתכוונו את עדשתכם לנושא מסוים.

להסרת הצבעים השפעה דרמטית. לפעמים זה נכון ולפעמים מחטיא את המטרה. צלם: נמרוד סונדרס
ירוק ואדום באותם גווני אפור. הסרת הצבעים לא תמיד מתאימה . צלם: נמרוד סונדרס

צלמו בRAW

הצילום הדיגיטלי שינה באופן מהותי את כל מה שקשור לעריכת תמונות בשחור לבן. צלמו את התמונות שלכם בRAW והכניסו אותם לתוכנת העריכה באיכות הגבוהה ביותר. קובץ הRAW יכיל בתוכו את כל הצבעים ובעריכה תוכלו לקבוע איך תראה התמונה בשחור לבן בצורה מדויקת. אל תתפתו להפוך את התמונה למונוכרומטית בלחיצת כפתור אלא בכלי העריכה החזק של לייטרום "Black and white mix".בו תוכלו לשלוט בכל גוון בנפרד ולייצר צילומים עשירים במיוחד.

B&W fix - פתוח בתיבת העריכה. צילום מסך "לייטרום"
B&W fix – פתוח בתיבת העריכה. צילום מסך "לייטרום"

צלמו במונוכרום

אם אינכם מצלמם בRAW עדיף שתדלגו על סעיף זה. הסיבה לכך היא שכאשר מצלמים קבצי RAW במצב מונוכרום, התצוגה בזמן הצילום תיהיה בשחור לבן ותאפשר למידה מהירה בשטח אך כאשר נוריד את התמונות למחשב, הן תופענה בצבע מלא ללא אובדן איכות. אם תצלמו כך בJPEG הקובץ המקורי יכיל אך ורק את גווני השחור לבן, דבר שיגביל עד מאוד את יכולת העריכה.
אבל עד אז…
נתן לכם רשימה של הדברים החשובים שיש לשים אליהם לב כשמחפשים נושא טוב לצילום בשחור לבן. כל אחד מהסעיפים יכול להבטיח תמונה טובה.

גיאומטריה

בהעדר צבעים הגיאומטריה של הנושא הופכת קריטית ובולטת. חפשו נושאים בעלי צורות בסיסיות פשוטות וברורות. חפשו קווים חזקים שיחזקו את הניגודיות בקומפוזיציה שלכם. במקרים רבים דווקא הצללים בתמונה יעזרו לבנות את הקומפוזיציה הגיאומטרית.

קווים ידועים כאלמנטים חזקים בקומפוזיציה. בשחור לבן הקווים הופכים לנושא של ממש. צלם: אלדד פז
קווים ידועים כאלמנטים חזקים בקומפוזיציה. בשחור לבן הקווים הופכים לנושא של ממש. צלם: אלדד פז

מנעד גוונים

החוסר בכל צבע אחר מבליט את גווני האפור הרבים שמרכיבים תמונת שחור לבן. נחפש מנעד שיתורגם לכמה שיותר גוונים שונים של אפור. מצד אחד נרצה לבנים מבהיקים ובצד השני כמה צללים עשירים אך נשתדל לשים לב גם לגווני הביניים. ככל שמנעד הגוונים יהיה רחב יותר כך התמונה תיהיה עשירה ומשכנעת יותר.
לעיתים גם דחיקת הגוונים ושימוש בחלק קטן יוצר תמונות מעניינות. הכוונה לתצלומים בהירים במיוחד בהם שולטים בעיקר גווני לבן ומהצד השני לצילומים כהים במיוחד ( High key, Low key)

צילום צלליות היא דרך להשגת ניגודיות חזקה בין גווני השחור לבן.צלם: רועי טוכבנד
צילום צלליות היא דרך להשגת ניגודיות חזקה בין גווני השחור לבן.צלם: רועי טוכבנד

מרקמים ותבניות

אלו נראים מעולה בשחור לבן. היעדר הצבע מאפשר את ההתבוננות בפרטים הקטנים. צילומים מסוג זה גם די פשוט לייצר בסביבה הקרובה לביתכם. תמונות אלו שבהם הרקע והנושא מתאחדים עובדות טוב בהרבה בשחור לבן וגם שימושיות מאוד בפוטושופ בשיטת ערבוב שכבות והקניית טקסטורות למשטחים (blending modes).

ארכיטקטורה היא כר פורה לתבניות שניתן לצלם. צלם: אלדד פז
ארכיטקטורה היא כר פורה לתבניות שניתן לצלם. צלם: אלדד פז

פיצוי חשיפה +-

משחקי אור וצל גם הם בולטים מאוד בצילום שחור לבן ולעיתים מצבי תאורה המצריכים פיצוי חשיפה יראו מעולה במונוכרום. הסיבה היא כמובן הניגודיות שמאפיינת צילומים מסוג זה. ביצוע נכון של פיצוי החשיפה יוליד תמונות שחור לבןדרמטיות עם ניגודיות חזקה בין הנושא לרקע.

פיצוי חשיפה שלילי ויש לכם תמונת שחור לבן בסגנון "low key". צלם: נמרוד סונדרס
פיצוי חשיפה שלילי ויש לכם תמונת שחור לבן בסגנון "low key". צלם: נמרוד סונדרס

פורטרטים

צילום בשחור לבן מחמיא מאוד לפורטרטים. יכול להיות שזה בגלל ההסטוריה של הצילום ששזורה בצילומים אייקונים שכולנו הושפענו מהם(לפעמים אפילו לא במודע). אך הסרת הצבעים מפני המצולם מבליטה את אישיותו ומהותו, מאפשרת לצופה התבוננות עמוקה והתרשמות מהנושא. שימוש באור צידי יפיח חיים ועומק בפורטרט שיכול לפעמים לצאת שטוח בשל גווני האור הפסטליים, שבמעבר לשחור לבן עלולים להתרגם לגווני אפור ממוצעים.

נופים אורבניים

צלמי אדריכלות לא פעם ישתמשו בצילום בשחור לבן בכדי להעצים את המתאר והצורה של נושאי הצילום שלהם. כפי שכתבנו למעלה, צורות חזקות בונות קומפוזיות מעניינות בשחור לבן. צורות אלו נמצאות בשפע במרחב האורבני.
השתמשו באור הראשון לצילומים אלו. מלבד העובדה שבשעות אלו אין תנועה ברחובות ואף אחד לא יפריע לכם, האור הנמוך יזרוק צללים ארוכים שיבליטו את הגיאומטריה וגם יבליטו טקסטורות כמו נקבים בקיר לבנים או טיח מחוץ למבנה.

לפעמים צריך רק להרים את הראש. צלם : אלדד פז
לפעמים צריך רק להרים את הראש. צלם : אלדד פז

פשוט לא עובד

כמו שאמרנו בתחילת המאמר. שחור לבן לא מתאים לכל נושא ודוגמא טובה לסוג כזה של צילומים הוא צילום המזון. משהו בהסרת הצבעים פשוט פוגמת בתפקידו המרכזי של צילום המזון והוא היכולת לגרות את תאבונו של הצופה. אוכל בשחור לבן ,מסתבר, פשוט לא עושה את העבודה.

דוגמא נוספת היא צילום הזוהר הצפוני. מי שמכיר את החוויה בעוצמתה הכבירה, יודע שלצבע הזוהר חלק נכבד בחוויה ולכן, זוהר בשחור לבן, פשוט לא עובד.

כצלמים דיגיטלים התברכנו ביכולת לבחור בין הפורמטים. אנו דוחקים בכם לנסות לצלם כמה שיותר בשחור לבן, ההתנסות עצמה תרחיב את הראיה הצילומית שלכם, את ההבנה שלכם באור ובהשפעותיו וכמובן, הקומפוזיציות שלכם יהיו מדויקות ומעניינות יותר.

רוצים להתפתח בעולם הצילום? מוזמנים להצטרף לאחד מהקורסים המדהימים שלנו בגליץ בית הספר לצילום, ולשדרג את הצילומים שלכם – 0774090280 או ללחוץ כאן – קורס צילום

אנחנו צוות המדריכים של גליץ בית הספר לצילום ואנו מאמינים בהפצת הידע בצילום ובכך שכל אחד יכול ללמוד את סודות התמונה הטובה. אתם מוזמנים לעזור ולשתף עם חברים ואנחנו מאמינים שנפגוש אתכם אישית באחד הקורסים שלנו.

כל הזכויות על הטקסט והתמונות שמורות לגליץ, בית ספר לצילום. אין לעשות כל שימוש כל שימוש ללא אישור מראש ובכתב. תודה.

דילוג לתוכן