לשאלות ומידע על מגוון הקורסים והסדנאות שלנו, התקשרו: 077-8040591 ונשמח לעזור. ליצירת קשר דרך פייסבוק מסנג׳ר לחצו כאן

צילום

קומפוזיציה

תבחרו לכם תמונה שאתם אוהבים. תסתכלו עליה טוב טוב, מדוע אתם אוהבים אותה כל כך? יכול להיות שזה אדם אהוב, יכול להיות שזה מעורר אצלכם רגש וזכרון ישן, יכול להיות שזו פשוט "תמונה טובה". אבל מה עושה תמונה לטובה, מעבר לחשיפה הנכונה ומעבר לנושא היפה/מעניין? במאמר זה אני אחשוף בפניכם את הסודות הבסיסיים של הקומפוזיציה ונראה כיצד תצליחו לצלם תמונות טובות יותר. עקב מחסור במקום (ובסבלנות שלכם לקרוא עשרות עמודים), במאמר זה אני אגע במספר עקרונות בסיסיים של קומפוזיציה בלבד. מה לגבי השאר? כמובן שמוזמנים לשמוע את ההרצאה המלאה בקורסים בבית הספר לצילום שלי.
להרשמה ופרטים נוספים, צרו איתנו קשר בטלפון 0774090280 או צרו קשר דרך הטופס למטה, ואנו נחזור אליכם בהקדם.

קומפוזיציה

קומפוזיציה היא בעצם בניית התמונה, אנחנו מחליטים מה יהיה בתוך התמונה ומה יישאר מחוץ אליה. תחשבו על התמונה כעל שטח נדל"ן יקר שאנחנו צריכים לחשוב כיצד לנצל אותו הכי טוב. באמצעות כללי הקומפוזיציה ניצור את התמונה שהעין הכי אוהבת ונשכנע אותה להשאר עוד קצת. מקור המילה מאנגלית: Composition, הטיות בעברית: קימפוז, קימפזתי, לקמפז, קימפזו, קומפז.

נושא, נשוא ורקע 

אנחנו יכולים לחלק את האובייקטים שלנו בצילום לשלוש קבוצות (נחשו איזה):

א. נושא – יהיה האלמנט החשוב ביותר בתמונה ויהיה ברור לצופה כי זהו הנושא. נתקלתי אצל אנשים בלא מעט תמונות שבהן לא היה נושא… תחזרו אחריי: תמונה בלי נושא היא לא תמונה. (אני מקווה שזה היה ברור)

ב. נשוא – יהיה אלמנט משלים או מתחרה לנושא הראשי. אנחנו נשתדל שהנשוא לא "יגנוב" את תשומת הלב מהנושא, ושהנשוא יתרום לצופה מידע על הנושא או ישלים זווית נוספת של הנושא.

ג. רקע – חשוב להפנים, הרקע לא פחות חשוב מהנושא בצילום. נכון שרבים לא שמים לב מה נמצא מאחורי הנושא אותו הם צילמו הרגע, אבל הרקע יכול לקחת תמונה סבירה ולהפוך אותה למדהימה. הרקע ישלים את הנושא במקרה הטוב ולא יגנוב תשומת לב במקרה הפחות טוב.

חוק השלישים

דמיינו לכם חלוקה של הפריים (התמונה) לשלושה שלישים אנכיים ושלושה שלישים אופקיים, אתם יודעים מה? אני אדגים:

מיקום האובייקטים בתמונה על השלישים ייצור קומפוזיציה הרבה יותר מעניינת מאשר מיקומם במרכז הפריים. כיצד אנו נחליט באיזה שליש למקם את האובייקט? לפי מרחק הדובר. מהו מרחק הדובר? (שאלה מצויינת) מרחק הדובר אומר שאני אמקם את האובייקט כך שיהיה לו מקום "להסתכל" אליו. כלומר אם צילמתי דוגמנית מסתכלת שמאלה, אני אמקם אותה בשליש הימני ולהיפך. מה לגבי אופק? קודם כל, חשוב להקפיד על אופק ישר, עכשיו אנחנו נמקם את האופק בשליש העליון או בשליש התחתון – תלוי באיזה חלק בתמונה מעניין יותר (השמיים או הים/שדה/הרים/וכו'). נקודת המפגש בין השלישים (יש לנו 4 כאלה) תיצור מיקום חזק יותר למיקום האובייקטים.

חוק האלכסונים 

העין מאווווד אוהבת אלכסונים. אבל לא סתם אלכסונים, אלא היא הכי אוהבת אלכסון שמוביל מהפינה השמאלית-תחתונה לפינה הימנית-עליונה (תסתכלו על האיור להמחשה). לכן אנחנו נשתדל ליצור אלכסונים מהסוג הזה במגוון צורות ודרכים.

קומפוזיציה מתכנסת

זוהי קומפוזיציה אשר מובילה את עין הצופה לעומק התמונה. בדרך כלל אנחנו נמקם את ההתכנסות במרכז בתמונה וניצור קומפוזיציה סימטרית שמובילה למרכז.

הולכת עין 

באמצעות הידע שאנחנו לומדים ברגע זה ממש, אנחנו נצליח להוליך את העין בפריים ו"להכתיב" לה מה היא תראה קודם, לאן היא תנוע אח"כ והיכן היא תיעצר בסופו של דבר. איך נעשה זאת? באמצעות אלכסונים, קווים, תנועות ידיים של אנשים ואלמנטים נוספים שניתן לשלב בתמונה. המקום בו העין תתיישב בסופו של דבר נקרא "עוגן", כל תמונה טובה חייבת עוגן, אחרת העין תסתובב בלי סוף בלי מקום לשבת. העוגן, בשאיפה, יהיה הנושא של התמונה. אני רוצה שמעכשיו והלאה, בכל תמונה שתסתכלו, תשימו לב לאן העין שלכם מטיילת, מהתחלת הצפייה ועד סופה. לדוגמא, תסתכלו על הצילום הזה:

בפעם הראשונה נעשה את זה ביחד: העין שלכם מתחילה בעין של המצולם, משם היא מתחילה לרדת לכיוון השפם וקולטת את החיוך, יורדת במורד כף היד ומיד חוזרת למעלה בעקבות האצבע לעיניו של המצולם. נוצרת כאן תנועה מעגלית שתמיד חוזרת חזרה לעין. העין שלכם לא "תסתובב" בצד שמאל-תחתון של התמונה וגם לא בימין-עליון, אלא בתנועה המעגלית שציינתי.

זוויות צילום 

מאוד מומלץ לנסות זוויות חדשות, הן יציגו נקודת מבט שאנשים בדרך כלל לא מכירים בחיי היום יום. תנסו לצלם מלמטה (כן, ממש לשכב על הרצפה), תצלמו מחלון כלפי מטה, תנסו דברים מקוריים. כשמצלמים אובייקטים חיים (אנשים, ילדים, ציפורים, חרקים וכד'), אנחנו נשתדל לצלם מגובה העיניים. אם נצלם מלמעלה – נקטין אותם, אם נצלם מלמטה – נעצים אותם.

מה העין אוהבת?

זו שאלת מליון הדולר (למרות שעדיף יורו כיום…). העין אוהבת שלושה דברים:

א. מה שחד – כל התמונה תהיה מטושטשת ויהיה לי אובייקט אחד חד.

ב. מה שבהיר – כל התמונה כהה חוץ מאובייקט אחד שיהיה בהיר.

ג. מה שצבעוני – כל התמונה שחור-לבן או מונוטונית ואובייקט אחד יהיה בצבע עז.

באמצעות שלושה אלמנטים מאוד חשובים אלו, אנחנו נתמרן את העין לנושאים החשובים לנו והיא תימשך אליהם כמו מגנט. וכמובן להיפך, אנחנו נמנע משימוש באחד מהאלמנטים האלו ברקע או בנשוא כדי להמנע מגורם מסיח מהנושא היקר שלנו.

מושגים נוספים וטכניקות מתקדמות

ישנם רבדים נוספים רבים לנושא הקומפוזיציה, מושגים כגון "חיתוך הזהב" וטכניקות שונות לחשיבה יצירתית, שימוש בתאורה ליצירת עומק, שימוש בעדשות שונות ליצירת פרספקטיבות, יצירת אבסטרקטים ושבירתם, צילום אנשים (יש 42 חוקים שונים) ונושאים נוספים. אבל זה לפעם אחרת…

מספר דוגמאות

אני אתן כאן מספר דוגמאות מצילומים שצילמתי, ואני מזמין אתכם לבחון (לא חייבים לדווח לי) את הצילומים, לראות איזה קומפוזיציה יצרתי בהם ותחת אילו כללים הם צולמו. סיימתם לעבור על התמונות ורוצים עוד? מוזמנים לגלריה לראות צילומים נוספים ולנתח אותם. ביקורת היא אחד הכלים החשובים ביותר באמתחתו של צלם – בזכותה תיצרו תמונות טובות יותר בעתיד.

שבירת הכללים

צלמים גדולים יצרו צילומים גדולים באמצעות שבירת חלק מהכללים (ואפילו כל הכללים), לפעמים שבירת הכללים יוצרת את הצילום הבלתי צפוי שהצופה אינו יודע כיצד לאכול אותו ולכן מושך אותו אפילו יותר. לפעמים אנחנו נמקם אישה זקנה בניגוד למרחק הדובר אם אנחנו נרצה לצאת בהצהרה שהיא "בדרך החוצה" או רץ מרתון בניגוד למרחק הדובר "כי הוא רץ אפילו יותר מהר מהפריים". אבל הצעתי היא, לפני שאנחנו שוברים את הכללים, ללמוד אותם טוב טוב ואז להבין מתי וכיצד לשבור.

מבחנים לתמונה טובה

אחד המבחנים היותר טובים לצילום טוב הוא האם הצופה מתעכב עליה, אם הוא המשיך לתמונה הבאה תוך פחות מ-2 שניות – התמונה שצילמנו היא לא ממש טובה. אבל אם הצופה נשאר עליה ומוציא, את מה שאני קורא לו "אפקט ה-WOW", אז אנחנו נדע שהצלחנו. כמובן שנושא מרתק עוזר כאן המון, אבל הקומפוזיציה לוקחת אותו למקום חדש לגמרי.


סיכום

הקומפוזיציה היא התמונה. באמצעותה נקבע על מה הצופה יסתכל קודם, על מה אחר כך והיכן עיניו ייעצרו. קומפוזיציה טובה תרתק את הצופה ותסחט ממנו את ה"וואו". זהו המבוא לקומפוזיציה, כמובן שיש עוד נושאים רבים לדבר עליהם ונושאים רבים ליישם. תקפידו על שלושת הדברים שהעין אוהבת (מה שבהיר, מה שחד ומה שצבעוני), על חוק השלישים, חוק האלכסונים ומבנה פריים נכון עם הולכה מעניינת, תפתחו את חוש הביקורת בצורה כזו שתוכלו לבצע ביקורת על עצמכם עוד בשלב הצילום וכך להגיע לתמונה הטובה ביותר.

אני מקווה שלמדתם ונהניתם, קומפוזיציה היא אחד הנושאים שאני הכי נהנה ללמד. תיישמו את החוקים שעכשיו למדתם, תצלמו את התמונות הטובות ביותר שאתם יכולים ותציגו אותן לחברים ובני משפחה, ותחפשו את ה"וואו" עד שתמצאו (ואז תשיגו אותו שוב).

החומר אותו קראתם הוא חלק מהרצאה בקורס הצילום, רוצים ללמוד עוד? מוזמנים לקורסי צילום

בברכה,

רועי גליץ

www.galitz.co.il


מאמרים נוספים בצילוםמאמרים צילום דיגיטלי, עומק שדה, פלאש, אינפרא אדום, צילום מאקרו, פאנינג, צילומי לילה, פילטרים ועדשות, ביטוח ציוד צילום, צילום ברקים

© כל הזכויות שמורות, אין לעשות כל שימוש ללא אישור מפורש בכתב מרועי גליץ. מוזמנים לקשר למאמר זה.

דילוג לתוכן